איך מכינים את הילד לקראת הולדת אח קטן?

הגעתו לעולם של תינוק חדש שיצטרף למשפחה הוא אירוע מרגש לכל הדעות. אולם, חלק מהותי מההכנות נוגע גם לאח הבכור אותו נדרש להכין לקראת הגעתו של אחיו הקטן. כיצד תעשו זאת בצורה נכונה? להלן הפרטים

תינוק חדש מגיע לעולם: כך תבשרו את הבשורה לאח הבכור, בהתאם לגיל

כהורים אתם בוודאי נרגשים לקראת הגדלת התא המשפחתי, והגעתו של תינוק חדש לחיק המשפחה. מדובר בלא פחות ממהפכה הן בעבורכם כהורים לילד יחיד והן לילד הבכור שלא פעם עשוי להרגיש כאילו הוא נזנח, בעקבות הגעתו של אחיו הצעיר. החדשות הטובות הן שכיום ניתן לקבל סיוע מצד מדריכי הורים מוסמכים שמסבירים כיצד לבשר את הבשורה לילד בכדי שהוא יעכל את הבשורה החדשה ויבין כי הוא כבר לא לבד. ההמלצה הגורפת מצד מדריכי הורים היא להכין את הילד בהתאם לגילו.
ילדים קטנים אינם בעלי תפיסת זמן ולכן הם יבחינו לרוב בבטן הגדלה ויתחילו לשאול שאלות. צריך להסביר לילד בצורה פשוטה עד כמה שאפשר כי אבא ואמא מצפים לתינוק חדש שיצטרף לחיק המשפחה, מבלי להרחיב מאחר וילדים רכים בשנים עלולים להיות מוצפים במידע וכתוצאה מכך להגיב בתוקפנות או לחילופין הסתגרות בעצמם. עדיף לבשר לילדים עד גיל שנתיים בצורה מוחשית את הגעתו של התינוק לעולם – הן דרך בובה או דרך הצגה של החפצים של התינוק שעתיד להגיע לעולם בקרוב. לילדים גדולים יותר רצוי לבשר החל מהחודש השלישי להיריון, מתוך מטרה לשתף אותו בתהליך ולגרום לו להרגיש חלק בלתי נפרד מהמשפחה.
חשוב להכיר גם תרחישים שונים, כמו למשל מקרים שבהם מתרחשת רשלנות רפואית בלידה, כפי שנפרט בפסקה הבאה.

הטמעה של תחושת שייכות

ישנן לא מעט דרכים יצירתיות בהם ניתן לנקוט בכדי להטמיע בילד תחושת אחריות ושייכות, כמו לדוגמה ציור של עץ משפחתי עליו ניתן לרשום את שמות כל בני המשפחה כולל סבים וסבתות ולהוסיף תמונות וציורים של כל אחד מהם, כולל התינוק החדש. הצגה ויזואלית של התינוק החדש שעתיד להגיע לעולם דרך יצירה של קיר "ברוך הבא לעולם" עם תמונות אולטרסאונד ומכתבים כמו גם ציורים אותם ניתן להכין ביחד מהווים גם היא דרך מצוינת להטמיע תחושה של שייכות, מתוך מטרה לתת לילד את האפשרות להביע את עצמו דרך מילים או דרך ציור. ככל שהילד שלכם ירגיש כי הוא חלק בלתי נפרד מהמשפחה ולמעשה מקבל תפקיד חדש, כך ההכנה תהיה טובה ויסודית יותר.

ומה קורה במקרה שמשהו משתבש?

לצערנו, מקרים של רשלנות רפואית בהיריון ולידה הם מקרים נפוצים שעלולים להתרחש ולהשפיע על כל המרקם המשפחתי. כאשר מתרחשת רשלנות רפואית בלידה, מדובר באירוע דרמטי שמצריך מכם כהורים לא מעט תעצומות נפש בכדי להגיש תביעה בגין הרשלנות דרך עורך דין. מאחר והילדים חשופים וקולטים סיטואציות גם בגילאים מאוד  צעירים, רצוי ליצור בעבורם מעטפת מלאה מצד בני המשפחה וחברים שיסייעו לכם להתמודד עם הסיטואציה הלא פשוטה הזו. גם אם אתם מבחינים כי הילד אומר משפטים קשים כמו "אתם לא אוהבים אותי יותר"  או מפגין רגרסיה מבחינה התנהגותית, תנו לו את המקום ואל תנסו לבטל את הרגשות והמחשבות שלו. הפגינו אמפטיה תוך כדי חלוקת תפקידים נכונה ביניכם כהורים, כחלק ממערך תמיכה רגשי שבמסגרתו תפחיתו תחושות של כעס, תוקפנות ועצבות – קשת רגשות נפוצה אצל ילדים שמרגישים שהם נזנחו בעקבות בואו של התינוק החדש, ובוודאי במצבים כמו ברשלנות רפואית כאשר מירב תשומת הלב היא כלפי התינוק שזקוק לתמיכה וסיוע. בעת הצורך, אל תחששו לפנות לפסיכולוג ילדים לטובת קבלת ייעוץ מקצועי, הדרכת הורים, או כל איש מקצוע אחר שיוכל לסייע לכם בהתאם למצב שלכם.

נגישות