איך לבחור מזוזה לחדר ילדים?

אחד המאפיינים הכי בולטים של כל בית יהודי באשר הוא בעולם היא כמובן המזוזה. זוהי אחת המצוות הקשורות במישרין לניהול בית יהודי. מקור המצווה הוא בגלות מצרים בזמן המכה העשירית שהכה הקדוש ברוך הוא במצרים. הייתה זאת מכת בכורות ובני ישראל נצטוו למרוח את המשקוף בדם בהמה בכדי שמלאך המוות ידע לפסוח על ביתם ולחוס על בכוריהם. מכאן כמובן גם מגיע השם של החג 'פסח'. את המזוזה אנחנו מצווים להתקין בכל חדרי הבית העולים בשטחם על כארבעה מטרים רבועים והם משמשים למגורי אדם. חדר הילדים כמובן נכלל בהגדרה זו ולכן תותקן גם בו ברוב כבוד מזוזה כשרה שגם תתאים לחדר ולשוכנים בו. במאמר הזה נעזור לכם לבחור מזוזה לחדר הילדים, נפרט מהי מזוזה כשרה וגם ניגע בהתקנה שלה.

מזוזה כשרה – מה שרואים ומה שאין רואים

מזוזה מכילה למעשה גליל עליו כתובות פרשיות. הפרשיות כתובות ממש באותה טכניקה בה נכתבים ספרי תורה על ידי סופר סת"ם (קיצור של: ספרים, תפילין, מזוזות. סופר הסת"ם משתמש בקלף אמיתי שהוא עור של פרה אשר שימש בעבר לכתיבת ספרים ומשמש עד היום לכתיבת ספרי תורה, מזוזות וגם תפילין. את הקלף מכניסים בזהירות כאשר הוא מגולגל אל בית המזוזה. אנחנו יכולים להתרשם מתוך מבחר של בתי מזוזות בסגנונות שונים ולפי זה לבחור את המזוזה. למרות זאת, מה שחשוב הוא שהקלף נכתב על ידי סופר סת"ם ושהוא קיים בשלמותו בבית המזוזה. זו גם הסיבה לכך שמזוזות כשרות לא יכולות להיות זולות מידי. העבודה הרבה על הקלף דורשת הרבה זמן ושקדנות וזה מתבטא במחיר. מזוזה בפחות מ150ש"ח צריכה לעורר את חשדכם שאיננה כשרה, כלומר שהקלף בתוכה לא קיים או שהוא לא נכתב כהלכה.

בחירת מזוזה לחדר הילדים

המזוזה בפתח חדר הילדים תהיה בעלת משמעות להכנסת הילדים אל חיקה החם של תורה ומצוות. בדיוק מסיבה זאת, רצוי לערב את הילד או הילדה בבחירת המזוזה המתאימה להם. יש כיום מגוון עשיר של מזוזות שיתאימו לכל טעם של ילדיכם. בתי המזוזה המוצעים הינם צבעוניים ועשויים מחומרים שונים. אם חלק מהעיצובים אינם מתאימים לכם אישית בתור בית מזוזה, זהו דבר מובן בהחלט. יש גבול לאן שניתן לקחת את העיצוב של החפץ הזה, אם אתם מרגישים שמשהו אינו מכבד – זה בסדר. יש כל כך הרבה בתי מזוזה לחדרי ילדים המשלבים טעם טוב, חינניות וגם כבוד שלא צריך להתפשר. מזוזה שבחרתם ביחד עם הילדים תהיה מקור של חן וגאווה בבית שלכם.

 

את קביעת המזוזה אנחנו מבצעים בחלק העליון של המשקוף הימני. כאשר מדובר בחדר הילדים, אנחנו מגדירים את הכניסה אליו ככיוון הכניסה ולפי זה נקבע הצד הימני. על המזוזה לא להיות נמוכה מקו שליש הגובה העליון. את המזוזה עצמה יכולים לקבוע גבר או אישה שהגיעו לגיל עול מצוות. בעת הקביעה מברכים: 'בָּרוּךְ אַתָּה אֲ־דֹנָי אֱ־לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִיוָנוּ לִקְבּוֹעַ מְזוּזָה'. אצל האשכנזים נהוג לקבוע בהטיה קלה קדימה ואילו ספרדים יקבעו את המזוזה במאונך לכיוון הרצפה. כאשר מדובר בדירה חדשה בה קובעים יותר ממזוזה אחת אנחנו מברכים על המזוזה הראשונה וקובעים מיד אחריה את כל יתר המזוזות תוך שאנחנו נזהרים שלא לדבר עד סיום המלאכה.

נגישות