רילוקיישן לאוסטרליה: המדריך המלא למשפחות

ההחלטה לבצע רילוקיישן היא רק הצעד הראשון בתהליך ארוך שכולל הוצאת ויזה, טיפול במסמכים בירוקרטיים, חיפוש דירה וכמובן גם מציאת סידור לילדים. רילוקיישן מאפשר להתחיל פרק חדש בקריירה, במקום אחר בעולם. את ההחלטה על רילוקיישן מקבלים על רקע הצעות עבודה, בגלל הרצון לשפר את השכר, בשביל לימודים גבוהים באקדמיה ועוד. בכל אחד מהמקרים האלה, עלינו להביא בחשבון את התהליך הבירוקרטי הכרוך ברילוקיישן ואת ההשלכות שלו על המשפחה גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך. אז רגע לפני שאורזים מזוודות – הנה כל מה שחשוב לדעת.

שלב ראשון – הוצאת ויזה

קודם כל, אחד מהשלבים החשובים ביותר בתהליך הבירוקרטי הוא כמובן להוציא ויזה. ישראלים בגילאי 31-18 יכולים להוציא ויזת עבודה לאוסטרליה לתקופה של שנה אחת, כאשר בשביל להגיש את הבקשה יש צורך להוכיח מימון של הטיסה הלוך וחזור, מעל 12 שנות לימוד ואנגלית ברמה מספקת.

לשם השוואה, ויזת תייר היא מסמך שאותו חייב להנפיק כל אדם שרוצה להיכנס למדינה – גם בלי קשר למטרות הביקור. עם זאת, יש מקרים של רילוקיישן שבהם המעסיק דואג לוויזת עבודה ואף נסיבות שבהן החברה שבה עובדים היא בעצמה אוסטרלית. אך גם במקרים כאלה, יכול להיות שיהיה צורך להוציא ויזת תייר לשאר בני המשפחה.

שלב שני – חיפוש דירה

בעלי משפחות שמתכננים רילוקיישן צריכים לחשוב היטב על המשמעות של בחירת מקום מגורים מסוים. מצד אחד, המטרה היא להשתלב כמה שיותר מהר בקהילה ואולי אף ליהנות מתמיכה של הקהילה היהודית הענפה בערים גדולות באוסטרליה ובהן סידני או מלבורן. מצד שני, יכול להיות שלכל משפחה יהיו דרישות אחרות כמו גודל הבית וגודל הסלון בבית, מספר החדרים בבית, חצר או קרבה לבית הספר וכו'.

יתרה על כך, חיפוש דירה מתחיל מוקדם ולרוב מבצעים אותו אונליין עוד לפני שנוחתים במדינה. במקרים כאלה, כדאי בכל זאת לחפש אחר גורם מקומי שיכול לסייע עם השוואה בין סוגים שונים של בתים ודירות. באותה הזדמנות, מקבלים גם מידע על הבדלים בין השכונות בערים הרלוונטיות ונעזרים באתרי אינטרנט ורשתות חברתיות.

שלב שלישי – סידור לילדים 

השלב של סידור לילדים לא פחות חשוב מהשלבים הטכניים או הבירוקרטיים. המשמעות של סידור לילדים עבור בעלי משפחות היא שההורים יכולים לחזור לשגרה מהר יותר, להתמקד בעבודה או בלימודים שלהם ולייצר הכנסה. גם כאן צריך לבחון כל מקרה לגופו כי סידור לפעוטות לדוגמה לא דומה במהות שלו לסידור שמחפשים עבור ילדים גדולים יותר ובני נוער, אך הדגש הוא על הקצאת זמן ומשאבים.

החדשות הטובות הן שכיום התהליך של רילוקיישן נפוץ מכפי שנהוג לחשוב. בגלל שרבים בוחרים לבצע רילוקיישן ולעבור בין מקומות שונים בעולם כדי להתפתח אישית ומקצועית, אפשר להיעזר בידע של חברים ובני משפחה.

איך מתאקלמים במדינה זרה?

יש להיערך מראש למספר שבועות של התאקלמות בכל מדינה זרה שבה נוחתים לצורך רילוקיישן. כאן יש לאוסטרליה יתרון, כי תושביה ידועים כמסבירי פנים ובגלל שכמובן מדברים שם אנגלית. מהבחינה הזו, ניתן למשל לנסות להקל על הילדים בהתאקלמות באמצעות שיעורי אנגלית עוד לפני שיוצאים מהארץ ובעזרת היכרות עם המאפיינים של אוסטרליה מבחינה תרבותית וחברתית.

הדבר החשוב ביותר הוא לעבור את התהליך של רילוקיישן לאוסטרליה או לכל מדינה אחרת בעולם יחד עם בעלי מקצוע. אין סיבה לקבל את כל ההחלטות לבד, בעיקר אם ממילא נכנסים לתהליך ארוך שנמשך מספר חודשים לפחות. אם רוצים להתייעץ עם בעלי מקצוע, ניתן גם להגדיר את התקציב למעבר ורשימת דרישות ברורה לחיפוש דירה, מוסדות ומסגרות.

נגישות