לימודים באירופה: המדריך המלא

לא מעט ישראלים מסתכלים על העתיד המקצועי ומבקשים להגשים אותו באמצעות לימודים באירופה, וזאת בשל מגוון סיבות: בארץ הם לא מצליחים להיכנס לתוכנית הלימודים, ארץ היעד קרובה למוקד ההתרחשות (שנוגע לתחום הלימוד), כאן בארץ לא ניתן ללמוד את הנושא הרצוי ­(בשל היעדר ביקוש) וכמובן שלימודים בחו"ל במוסד יוקרתי פותח לא מעט דלתות מקצועיות נשגבות. מכאן שמדי שנה עשרות סטודנטים אורזים מזוודה, נפרדים מהחברים וטסים להתחיל את עתידם, כך שאם גם אתם בכיוון, הרשו לנו לסייע לכם בצעדים הראשונים.

יתרון יחסי

ראשית יש לדעת שלא הכול ורוד ולהיערך לכך. במה מדובר? ובכן עלות שכר הלימודים עשויה להיות יקרה, רוב הוויזות שסטודנטים מקבלים אינן מאפשרות לעבוד, יש לרכוש מראש שפה חדשה ועלויות המחיה עשויות להקשות. עם זאת, אם אתם מחזיקים באזרחות אירופאית, אתם עשויים למחוק שורה ארוכה של בעיות, וזאת כי מי שחובר לאיחוד האירופאי, ולו באמצעות דרכון פורטוגלי, נהנה משורה של הטבות: יכול להיכנס למדינה ללא בעיה ואף להימנע מהוצאה של ויזת סטודנט, יכול לעבוד תוך כדי הלימודים ובכך לממן את עצמו, בהרבה מהמקרים נהנה מתנאי קבלה פחות מחמירים (לעומת מי שאינו מחזיק בדרכון אירופאי) וגולת הכותרת – יכול ליהנות ממחירי לימוד מסובסדים, להשיג מלגות לימודים ובחלק מהמקרים גם ללמוד מבלי לשלם!

יעדים לדוגמה

 

  • ארה"ב – במגוון מוסדות בארה"ב יש לעבור מבחני ידע בשפה האנגלית לצד מבחנים כלליים שמזכירים את מבחן הפסיכומטרי. מבחנים אלו מוגדרים כמבחני TOEFLוכמבחניSAT . הציון שיש לעבור משתנה בין מוסד למוסד ובארץ קיימים קורסי הכנה. למה עוד מומלץ להיערך? בחלק מהמקרים תאלצו להגיש חיבור אישי, קורת חיים ולהציג באופן משכנע את הצד הקהילתי שטמון בכם.

 

  • קנדה – הלימודים בקנדה מאוד פופולאריים. קיימים עשרות מוסדות אקדמאיים, כך שהמבחר רב ובאותה נשימה תנאי הקבלה נחשבים קלילים. כמו כן, השכר הלימודי נמוך ואף עלות המחיה אינה גבוהה.

 

  • אוסטרליה – הלימודים באוסטרליה אינם כרוכים בתנאי קבלה גבוהים, אך כן יש לעבור מבחן באנגלית ( (IELTS. בדומה לארה"ב, גם הלימודים באוסטרליה נחשבים יקרים, אם כי מי שזוכה לעבוד תוך כדי עשוי להסתדר יפה, ולו כי המשכורות נחשבות גבוהות (השכר מתחיל מ40 ש"ח לשעה).

 

ביטוח רפואי

כאשר יורדים מהארץ לטובת לימודים, ראוי לחשוב מעבר לתנאי קבלה ויכולת סבסוד, אלא גם יש לחשוב על ביטחון רפואי. כאשר בוחרים פוליסת ביטוח חשוב לבחון מהו גבול האחריות, האם נכללת הטסה רפואית, מהו גובה הכיסוי בעת אשפוז, האם קיים כיסוי לקיצור נסיעה עקב קבלת צו 8, מהו גובה ההשתתפות העצמית וכמובן מהי תקופת הביטוח.

חברות מייצגות

בין אם עומדים ללמוד בהונגריה, סלובקיה, צ'כיה וכדומה, טוב לדעת שישנן חברות פרטיות אשר מייצגות את הסטודנטים העתידיים – מהליך הרישום ועד הליך ההגעה לאוניברסיטה. לחלופין, ניתן למצוא בחלק מהמוסדות הרצאות הכנה ייעודיות – שווה בדיקה. באופן שכזה יותר קל למצוא מקום מגורים, להבין אלו מסמכים יש לארגן,  לאלו מבחנים מומלץ להתכונן ובאופן כללי לייעל ולקצר את הליך הרישום. בנוסף, מי שמבקש יימצא סדנת הכנה עבור צליחת ראיונות אישיים, כלי שבין היתר עשוי לשרת נאמנה מגוון סיטואציות עתידיות במהלך הקריירה.

שנסכם?

לא מעט הטבות טמונות בלימודים באירופה, אך יש לבחון מראש את תנאי ההרשמה, שיקולי שפה, יכולת סבסוד ומחיה, אשרת שהייה, הסטטוס והיוקרה של המוסד המדובר, היכולת לחיות רחוק מהמשפחה, רמת הקושי של שפת הלימוד וכמובן שאידאלי לעצור ולבחון מהו היתרון של לימודים בחו"ל על פני לימודים בארץ – בחנו כל מקרה לגופו. מאיפה מתחילים? מהחלומות שלכם! ראשית מבינים לאן שואפים ורק לאח"כ עולים על טיסה. בהצלחה!

נגישות