איך לחנך את הנוער שלנו לא ליפול לתרבות העישון?

נכון לשנת 2020, עושה רושם כי תרבות העישון לא רק לא נחלשת, אלא אפילו גוברת במדינות רבות בעולם. מאז שנכנסו לשוק מוצרים שונים לעישון, ילדים רבים מסתובבים עם התחושה שהעישון האלקטרוני (גם אידוי) אינו מסב נזקים. האם כך המציאות?

כיצד נחנך את הנוער לא ליפול לתרבות העישון? זאת שאלת השאלות, עליה ישנן תשובות רבות, חלקן אפקטיביות וחלקן פחות. אם מדברים על מערכת החינוך, הרי שנכון להיום, לא באמת קיימת הדרכה מקיפה בבתי הספר בנושא העישון. נכון, פה ושם אכן ניתן להיתקל בבתי ספר אשר מזמינים אורחים להרצאות על עישון, אך כשמדברים על שינוי מהותי בתרבות, מדברים על כך שיש לעגן בשגרה של הילדים את הסדנאות האלו. כל עוד סדנאות המדריכות כיצד להימנע מעישון אינן ניתנות בשגרה, ספק שמישהו יפיק מהן את המיטב.

התמודדות עם עישון ב-2020

בשנת 2020 אנחנו מתמודדים עם סוגי מוצרי העישון הרבים שנמצאים בשוק, חלקם נמכרים לנו בתור מוצרי עישון שאינם מזיקים, אך האם כך התמונה באמת? לאחרונה היינו עדים לכתבה נרחבת באחד מערוצי החדשות, אותה כתבה שייחסה נזקים בריאותיים נרחבים הנלווים לשימוש במוצרי עישון שונים.

מעבר לכך שמוצרים אלו עשויים להיות מזיקים, הם גם למעשה מבצעים דבר נוסף. וכאן נכנס העניין של שינוי בנוער שלנו. חברות העישון האלקטרוני מרגילות את הילדים שלנו לעישון, היות והעשן לכאורה אינו מזיק. ברגע שהם רגילים לאקט עצמו של העישון, הם עלולים לבצע מעבר מאוד מהיר וקל לעישון אמיתי של סיגריות.

איך נוכל לחנך את הנוער שלנו לא ליפול לתרבות העישון

מעשנים "רק" סיגריות אלקטרוניות?

אם כך, כשמדברים על שינוי אמיתי, למעשה מדברים על כך שמקפידים על אי-עישון באופן כללי, לא משנה אם אילו מוצרי עישון אלקטרוניים או לא. המלצה שלנו? כדאי מאוד לוודא מי הם החברים של הילדים, כך שתוכלו להיות בשליטה מסוימת.

אם אתם יודעים שחבריכם של הילד הם ילדים מעשנים, עשו שיחה עם ילדיכם ונסו להבין מהי עמדתו בנושא. עושה רושם שהוא מבין את החסרונות והיתרונות באקט של העישון? ייתכן שעשיתם עבודה טובה בחינוכו. ודבר אחרון, חשוב להבין שגם אם הילד מסתבר כמעשן, זה לא אומר שחינכתם אותו לא נכון, או שמא עשיתם עבודה לא טובה בתור הורים. זה רק אומר שייתכן והילד זקוק להדרכה נוספת בעניין.

מה אפשר לעשות עם ילד מעשן?

נסו לתפוס זאת בגילאים מוקדמים. בשורה התחתונה, ככל שנתפוס הרגלים מגונים מוקדם יותר, ככה יהיה הרבה יותר קל להיפטר מהם. וזכרו, אם אתם מגדלים ילד בסביבה מעשנת ואתם בעצמכם מעשנים, אתם יותר ממכפילים את הסיכוי שהילד עצמו יעשן גם הוא בעתיד.

בהצלחה, אל תוותרו על החינוך הכי טוב שאתם יכולים להעניק לילדיכם. בין אם הוא ייצא מעשן או לא, לפעמים זה גם תלוי בדברים נוספים מלבד החינוך שלכם.

נגישות