כל מה שצריך לדעת לפני שיוצאים לשנת שירות

לא מעט צעירים בוחרים לצאת לשנת שירות מועילה ומאתגרת, בה הם תורמים לקהילה ובין היתר גם צוברים חוויות ייחודיות. רוצים לעזור לקהילה רגע לפני הגיוס? זה הזמן לצאת לשנת שירות.

ש"ש

צעירים וצעירות בישראל בוחרים לשלב בין התיכון לבין הצבא, שנת שירות. מדובר בשנה בה הם מבצעים פעילויות התנדבויות שונות למען הקהילה, דרך ארגונים ועמותות שונות. במהלך שנה זו הם לומדים להכיר אנשים, לומדים להכיר תחומים ונושאים מעניינים, במקרים רבים הם מתגוררים מחוץ לבית וחווים חוויות שונות, כך הם יכולים להגיע אל הצבא אחרי שנה מאתגרת ומעניינת.

על מנת לצאת אל שנת שירות, יש לדעת בדיוק מה האופציות שעומדות לפנינו וכיצד אנחנו יכולים להגיש בקשה ולהתקבל. למשל, אם אנחנו רוצים להתקבל אל עמותת איילים בשביל לעשות שנת שירות לפני הצבא, אזי שעלינו לדעת מה בדיוק העמותה מחפשת, מה התנאים, וכיצד אנחנו יכולים להשתלב בה. צריך להדגיש כי מי שאחראית היא עמותת איילים, אך הכל נעשה כמובן דרך הרשויות השונות שאחראיות לכל הנושא של שנת שירות.

עמותה ייחודית ומלאה בעשייה

לפני שנסביר בקצרה על הנושא של שנת שירות, נספר על עמותת איילים, כך תוכלו להחליט האם זו העמותה בה אתם רוצים להעביר את שנת השירות שלכם. מדובר בעמותה שבונה כפרי סטודנטים באזורים שונים בגליל ובנגב, היא מספקת מקומות מגורים זולים לסטודנטים שלומדים במוסדות בסביבה, ואלה בתמורה מתנדבים בביצוע פעילויות חברתיות שונות למען הקהילה ביישוב בו הם מתגוררים. כך מיישבים אזורים בפריפריה ועוזרים לאוכלוסייה המקומית.

מה אנחנו צריכים לדעת על שנת שירות?

ברמת העקרון יש קבוצות ועמותות שונות אשר אפשר לבצע בהן שנת שירות, זה כולל, כאמור, עמותות כמו עמותת איילים, אך זה כולל גם ארגונים אחרים, למשל הסוכנות היהודית ועוד. המטרה היא, לבצע מטעם הארגון שנה במקום מסוים בארץ (במקרה של הסוכנות היהודית הרי שזו שנת שליחות בחו"ל), שם מבצעים פעילויות חברתיות שונות בהתאם לרוח הארגון או העמותה. בצורה כזו עוזרים לאוכלוסייה המקומית בדרכים מגוונות.

בשביל ליהנות מאפשרות לבצע שנת שירות, יש להגיש בקשה בצבא לדחות את הגיוס בשנה לצורך ביצוע שנת שירות ויש לפנות לארגון או עמותה בה אפשר ורוצים לבצע את השירות, בשביל לקבל אישור לכך. מן הסתם, לכל ארגון יש את הדרישות שלו, לעיתים זה מחייב לספק המלצות, לעיתים ראיון ומבחנים, זה הכל תלוי בסוג הארגון או העמותה, זה הכל גם תלוי במה בדיוק העמותה מתעסקת.

צריך לציין, תהליך המיון יכול לקחת את זה, לכן רצוי להתחיל בהגשת הבקשה כבר בשנה האחרונה של הלימודים בתיכון, על מנת שנוכל לעמוד בלוח הזמנים ואכן נוכל לדחות את הצו הראשון למועד מאוחר יותר, ולצאת לשנת שירות.

לפני סיום חשוב להדגיש, לא בכל תנאי ולא בכל מצב מתקבלים לשנת שירות, ובלא מעט מקרים, מקבלים גם תשובות שליליות מסיבות כאלה ואחרות.

נגישות