חרדת בחינות: יותר מורכב ממה שאתם חושבים

אמנם "חרדת בחינות" הפכה לביטוי השגור בפיהם של רוב התלמידים והסטודנטים בארץ, אולם חשוב לציין שמדובר בחרדה של ממש, כזו שמתלווה אליה טיפול ייעודי. למעשה, לא מעט אנשים מביעים לחץ וחששות לפני בחינות או לפני תהליך של הערכת ביצועים. חרדת בחינות משפיעה על האדם לא רק בפן הנפשי, אלא גם בפן הפיזי, ואך עשויה להוביל להתקפי חרדה קיצוניים.

יותר מורכב ממה שחשבתם

למרות שרבים חוששים מבחינות ומתקופות עמוסות במבחנים, חשוב להפריד בין חשש טבעי לבין חרדה. החרדה היא תגובה למצב מסוים, במקרה זה מדובר על בחינות – מצב שהאדם חושש שאינו יוכל להתמודד עמו. זה עשוי להתבטא בתחושה של מחנק, חוסר שליטה, דפיקות לב מואצות, זיעה, מחשבות שליליות, בלבול, היעדר ריכוז ועוד. לחץ שמאופיין בסימנים פיזיים, עלול להתגלות כחרדה (ולעיתים מדובר על התקפי חרדה), ועל כן חשוב להגיע לאיש מקצוע על מנת לקבל אבחון מדויק, כמו גם טיפול ייעודי. במכון לטיפול בחרדות חיבורים, יש לא מעט מידע על אודות הנושא, והסברים מפורטים על שיטות הטיפול השונות, לרבות טיפולי CBT.

פה נעצור לציין שחרדת בחינות היא תופעה שכיחה בקרב לא מעט צעירים ואפילו מבוגרים, והיא מתבטאת לא רק בבחינות אלא בכל סיטואציה המצריכה הערכת ביצועים, לרבות ראיונות עבודה או שיחות חתך במקום העבודה. החרדה עלולה להוביל להפחתת יכולותיו של הנבחן באופן ניכר, כמו גם לבלבול וחוסר ריכוז, מה שגורם בין היתר למצוקה רגשית, תסכול ותחושת חוסר אונים.

זה יכול לקרות לכולם

חרדת בחינות יכולה לאפיין כל אדם, ובדרך כלל היא מאפיינת אנשים פרפקציוניסטיים, שההצלחה היא בראש סדר העדיפות שלהם, ובייחוד אם מדובר בבחינה שחורצת גורלות (כמו בחינה קבלה לאוניברסיטה). נוסף לכך, מדובר על אנשים שבמקרים מסוימים מעוניינים לרצות אחרים, ורצון זה גורם להם להילחץ לקראת הבחינה הקרובה. אם לא די בכך, נציין כי לעיתים אנשים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, יסבלו גם הם מחרדת בחינות, למרות שכמובן זה לא מחייב. חרדת בחינות אינה תופעה שיש להתעלם ממנה, ואם אתם חשים חרדים לקראת מבחן או הערכת ביצועים, ובייחוד אם מדובר בחרדה שבאה לידי ביטוי בסימנים פיזיים – מוטב יהיה אם תיגשו לגורם רפואי על מנת לאבחן זאת.

שנסכם?

חרדת בחינות היא חרדה לכל דבר, ולמרות שהיא הפכה לביטוי, מדובר בתופעה מדאיגה שחשוב להקדיש לה את מלוא תשומת הלב. כיום קיימים שלל טיפולים ייעודיים, לרבות טיפול CBT, כשניתן לפנות לגורמים מקצועיים בתחום.

נגישות