איך לבחור ספרים לבני נוער בחוכמה – ולעורר אהבה לקריאה?

בני הנוער כיום מוצפים באינספור גירויים ממאות כיוונים שונים. לרובם יש טלפון חכם והם מחוברים 24/7 לרשתות החברתיות, הם אוהבים לשחק במשחקי וידאו ולרבים מהם יש קונסולת משחק אחת או יותר בבית, הם יכולים להגיע לכל הסדרות והסרטים דרך שירותי הסטרימינג וזה עוד לפני שדיברנו על החובות שלהם בלימודים, על החוגים ותנועות הנוער ועל הקשרים שלהם עם החברים. מתוך כך, נראה כי להרבה בני נוער אין יותר מדי זמן פנוי לקריאת ספרים, ורובם כלל לא מכירים את ההנאה של קריאת ספר. מעבר לכך, מדובר על פעולה בהחלט טובה שמעשירה את השפה, מחדדת את הדמיון ומאפשרת לבני נוער אסקפיזם בריא וחיובי לזמן מה דרך צלילה לעולם אחר חדש. אם אתם רוצים לעורר את התשוקה לקריאה אצל בני נוער, עליכם לדעת איך לבחור ספרים נכונים כמו שצריך ואנו רוצים לתת כמה טיפים איך אפשר לעשות זאת.

חפשו את רבי המכר והספרים המובילים

בחנויות הספרים המובילות כמו רשת סטימצקי לצורך העניין, יש מגוון רחב שניתן לבחור ממנו של ספרים מומלצים לנוער ובהחלט חשוב למצוא לכל בן נוער באופן אישי את הספר הכי מתאים. עם זאת, לפחות בהתחלה שווה בהחלט להכיר את רבי המכר והספרים המובילים. אלו הם לרוב ספרים שבני נוער מתחברים אליהם במיוחד וזוהי בחירה בטוחה. הנה כמה דוגמאות:

  • יומנו של חנון: סדרת ספרים פופולריים ומוכרת המביאה את סיפורו של חנון באירועים שונים בחיים. מאד אהובה על בני 10-14.
  • משחקי הרעב: סדרת ספרי מתח אפוקליפטית ודיסטופית שגם זכתה לעיבודים טלוויזיוניים. אהובה במיוחד על בני ובנות נוער בגיל תיכון.
  • פלא: ספר מרגש במיוחד על ילד עם עיוות נדיר בפנים שחווה קשיים במעברים בין בתי הספר וזכה גם הוא לעיבוד קולנועי.

התחילו בקטן

זה בהחלט לא נכון "להפיל" על ההתחלה ספרים גדולים וארוכים על בני נוער וגם לא כאלו עם שפה גבוהה וקשה מדי. זכרו כי אתם רוצים לטפח אצלם את האהבה לקריאה ולא להרחיק אותם, ולכן לפחות בהתחלה כדאי "להאכיל אותם בכפית". קנו להם ספרים קצרים, נגישים ובעיקר מעניינים ביותר. אם זה יעבוד הם כבר ירצו לעבור בעצמם לספרים מורכבים יותר.

איך לבחור ספרים לבני נוער בחוכמה - ולעורר אהבה לקריאה?

לכו על תחומי העניין שלהם

גם כאן, לפחות בהתחלה שווה לרכוש עבורם ספרים שמתאימים לתחומי העניין שלהם. הם אוהבים טבע וטיולים? רכשו להם ספרים העוסקים בעולם הגדול. מתחברים לספורט? יש הרבה ספרי עיון מעניינים לבני נוער בנושא שהם ישמחו לקבל במתנה. אוהבים פנטזיה? יש המון ספרים בסגנון לבני נוער כמו ספרי ערפדים או זומבים וכן הלאה. בשורה התחתונה, לכל תחום עניין שהוא ניתן למצוא כיום יותר מספר אחד וזו דרך נפלאה לעורר את הדמיון של בני הנוער. מכאן, הם יוכלו כמובן להרחיב את תחומי הידע שלהם בעזרת הספרים.

טרנדים חזקים

לכל תקופה יש את הטרנד שלה וזה נכון בהחלט גם לגבי ספרים של בני נוער. אם לנו היה את סדרת ספרי ג'ינג'י של גלילה רון פדר או את ספרי דנידין, בכל תקופה יש גם ספרים אהובים במיוחד על בני הנוער – סדרת יומנו של חנון שדיברנו עליה היא דוגמא מצוינת וכן סדרת ספרי הארי פוטר שהיו להיט גדול בשנות ה-2000 ונשארו חביבים ביותר על בני נוער עד ימינו אנו.

אפשר בהחלט למצוא ספרים כאלו וזה בהחלט ללכת על בטוח.

לסיכום – בחרו עבור בני נוער ספרים מתאימים ותוכלו בהחלט להצית להם את התשוקה לקריאה.

נגישות