האנשים המשפיעים על חינוך ילדכם

אם הילד שלכם פולט מידי פעם קללה איומה, מתנהג באלימות או הורס חפצים: חשוב שתדעו מי משפיע עליו וממי הוא לומד את ההתנהגות הזאת. מהצד השני של המתרס, אם הילד נוהג בנימוס עם אחרים, מדבר בשפה גבוהה או מצליח בלימודים – כדאי גם במקרה כזה לשים לב מי שמשפיע עליו לטובה.

הילד שלנו הופך מהרגע בו הוא נולד, לסוג של "ספוג" שסופג בכל זמן את הסביבה שלו, מחקה התנהגויות של אחרים, ומפתח את אופיו. כדי להבין מהי הסביבה שהופכת אותו להיות מי שהוא, כדאי שתכירו את האנשים שמשפיעים ביותר על חינוך ילדכם:

מורים ומחנכים

ילדים קטנים וגדולים נוטים לחקות דמויות שהם מעריצים, בעוד שמורים מצטיירים עבור רוב הילדים כבעלי ידע, חוכמת חיים וניסיון. מורים שעוברים השתלמויות לחינוך טוב יותר, יכולים להכיר דרכים חדשים להתמודדות עם הוראה וחינוך ובד בבד להכיר סוגים חדשים של התנהגויות. באמצעות השתלמויות לעובדי הוראה, יכולים המחנכים להתמחות בתחומי הוראה שונים כמו הוראה מתקנת, חינוך באומנות, ושאר דרכים להרחבת האופקים.

בהשתלמויות שנועדו למורים, מקבלים אנשי ההוראה כלים טובים יותר להתמודדות עם ילדים, בזמן שהם מכירים דרכים לתקשר עם הילדים, להראות סמכות ולשמש כדמויות חיקוי טובות. להשתלמות יוצאים גם מורים ותיקים שנמצאים זמן רב במערכת, וגם מורים חדשים שרוצים לשפר את המיומנויות שלהם.

בכך יש לשים לב כי המורים והמחנכים של הילדים שלכם עוברים את ההשתלמות והלמידה המתאימה, כמו גם מקבלים את ההערכה הדרושה להם ומדווחים לכם אודות התנהגות כזאת או אחרת ואודות ההתפתחות של ילדכם.

חינוך

אתם, ההורים

זה נכון וגם הוכח! כי הסביבה הראשונה שמשפיעה על הילד (לטוב או לרע) היא הסביבה בה הוא חי. בכך, הורים, אחים, סבים וסבתות יכולים להשפיע מאד על חינוך הילד. יחסים בין ההורים למשל, יכולים ללוות את הילד כבר מגיל קטן, בעוד שילד שיראה הורים שמתייחסים בכבוד אחד לשני – יבין כי לבני הזוג יש להתייחס בכבוד ואהבה.

ילד שרואה את אחיו נוהגים ברוך עם בעלי חיים: יפתח חמלה ואכפתיות כלפי חסרי ישע. מעורבות חיובית של סבים וסבתות בחיי הילד, גם הם ישפיעו מאד על אופיו. בזמן שהתנהגות מתירנית מידי, מפנקת ולא ראויה – עלולה לפגום בהתנהגותו.

סביבת החברים

כעת לאחר יציאה מן המעגל הפנימי, מתחיל הילד לראות בחבריו מודל לחיקוי. אם הילדים שלכם יתחברו אל ילדים אלימים, ייתכן כי גם הם יפתחו התנהגות כזאת, משום שילדים קטנים נוטים להיסחף להתנהגויות שונות עם חבריהם מבלי להבחין בין טוב לרע.

כאשר הילד נחשף לסביבה, חשוב לדעת מי חבריו ולהיות מעודכנים לגבי התנהגות שאינה ראויה. נסו לשבת לשיחות עם הילדים, לשוחח עמם על החברים שלהם, ואף להזמין חברים לפגישות משחק כדי להכיר אותם מקרוב.

יש לא מעט גורמים המשפיעים על חינוך ילדיכם, אבל בסופו של דבר, המעגל הפנימי הוא החשוב ביותר. הקפידו לנהל שיחות עם הילדים, להבין לאילו אלמנטים הם נחשפים מידי ונסו להקנות להם ערכים חיוביים וחינוכיים.

נגישות