לקראת חג פסח: אלה הדברים שחשוב לדעת

אין ספק שחג הפסח הנו אחד מהחגים היותר מהנים, מיוחדים ומאחדים ועל כן אם גם אתם כבר חושבים היכן תחביאו השנה את האפיקומן ואיך תסדרו את מרכז השולחן, טוב לדעת שיש כמה דברים מקדימים שעליכם לקחת בחשבון, ואף כאלו שמאוד ייתכן שאינכם מודעים אליהם, ועל כן אנו מבקשים להעמיד בפניכם מספר עובדות, כך שאתם כבר תחליטו האם הן חשובות ועד כמה אתם מבקשים לאפשר להן להשפיע על מהלך החג. אז מה חשוב לדעת? ובכן אליהו הנביא ככול הנראה לא באמת יופיע, אך העידן הדיגיטלי בהחלט יכול לסייע להיפטר מהחמץ. שנרחיב? מתחילים!

מוכרים חמץ ברשת

מה עושים עם סך החמץ שיושב במזווה? ובכן אין למהר לזרוק אותו, אלא נהוג למכור אותו לגוי ולאחר החג לרכוש אותו מחדש. כיצד? ובכן אין צורך להתחיל לחפש ברחובות גויים ולנהל מולם משא ומתן מופרך, אלא כיום אתם יכולים למכור חמץ אונליין, ולו באמצעות אתר חב"ד שמאפשר לעשות זאת ללא עלות, כך כל שצריך לעשות זה למכור טרם זמן ביעור החמץ – בהקדם הניתן.

זמן עברית

"חג הפסח" הנו השם הרשמי, אך ראוי להכיר שלחג זה קיימים שמות נוספים בעלי משמעויות משלימות. שנרחיב? ובכן את חג הפסח גם נהוג לכנות "חג המצות" (ולו כי חובה לאכול ביום הראשון מצה), "חג החירות" (שם שמסמל את מהות החג) ואף ישנו שם נוסף – "חג האביב", שם שמזכיר מתי נכון לחגוג את החג.

לקראת חג פסח- אלה הדברים שחשוב לדעת

מצוות לרוב

חג הפסח ידוע כחג רווי במצוות ואף בשלל מצוות מקדימות, אך ראוי להכיר את המצווות העיקריות שמתמקדות בארוחת החג. במה מדובר? בין היתר ישנה המצווה לשתות 4 כוסות יין (כל כוס יין מסמלת שלב בתהליך הגאולה), ישנה המצווה לאכול מרור ומצה וישנה המצווה לספר לפרטי פרטים את סיפור יציאת מצריים. כמו כן, בעת התפילה מתפללים "תפילת הטל" – תפילה שבאה לסמל ברכה ליבול.

בדיקת חמץ

כידוע, ניקיון הבית בפסח הוא חלק בלתי נפרד מההיערכות לקראת החג. חשוב לוודא שאין בבית פירור חמץ ועל כן נוהגים לעבור בבית עם נר בוער ופשוט לחפש אחר שיירים, ואף אחר כאלו שמכינים מראש בפינות הבית ושאותם אוספים ולאחר מכן שורפים. כמו כן, בתום השריפה מצהירים שמסירים בעלות מכל חמץ שבטעות נותר ברשותנו (הצהרה שנקראת "ביטול חמץ"), ופה נציין שהשנה חג הפסח נכנס ב8.4, ואילו את החמץ אין לאכול כבר משעות הבוקר.

היערכות מקדימה

השנה יוצא שחג הפסח מתקיים בעיצומו של הקיץ, משמע ליל הסדר מתחיל בשעה יחסית מאוחרת (בת"א הוא נכנס רק בשעה 19:31), כך שחשוב לעשות שני דברים: לוודא שהילדים ישנים צהריים (בכדי שיחזיקו מעמד עבור שאלת הקושיות) ולשתות את 4 כוסות היין ולאכול את המצה והמרור רק לאחר צאת הכוכבים. מה עוד אין לשכוח? לטעום בערב החג מצה שמורה עבודת יד. מדובר במצה שנעשתה מתוך כוונה לקיים את מצוות החג – חג שמח וכשר!

נגישות