על הפרעות קשב וריכוז

לאחרונה, אנחנו שומעים יותר ויותר על ילדים שאובחנו כבעלי הפרעות קשב וריכוז. לא תמיד אנחנו מבינים מה זה אומר ואיך זה למעשה מתבטא בחיים השגרתיים. כל הפרטים בכתבה הבאה.

מהן הפרעות קשב וריכוז?

הפרעות מסוג זה הן הפרעות נוירו-התפתחותיות, והן נפוצות בקרב לא מעט ילדים ומבוגרים. לצערנו, עדיין לא יודעים מהם הגורמים להפרעות קשב וריכוז להתפתח, אך הסברות הן שמדובר בתסמין שעובר בתורשה. ההפרעות הללו מתחילות להירקם בילדות, כך שניתן להבחין בהתנהגות שונה או חריגה אצל הילד כבר מגילאים צעירים. הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים עשויות להוביל אותם להתנהג באימפולסיביות, כמו גם להקשות עליהם מבחינה חברתית. מעבר לזה, בדומה לשמן, הם מפרות את הריכוז והשלווה.

איך הפרעות קשב וריכוז משפיעות על הילד?

הפרעות קשב וריכוז בילדים עשויות להקשות עליהם לנהל חיים שלווים זאת משום שהם לרוב מתקשים להתרכז או ללמוד לאורך זמן. בגלל הקושי הזה, הם לעיתים יסבלו מליקויי למידה שונים ואף בעיות בהירדמות ובשינה תקינה. הקשיים של הילדים מאופיינים באי יכולת לפענח רמזים מהסביבה, לכן לעיתים לא יצליחו להבין מוסכמות חברתיות או סיטואציות סוציולוגיות שונות. במקרים מסוימים, ילדים כן יצליחו להבין ולפענח את הסביבה, אבל יתקשו לבטא את עצמם בהתאם. יחד עם זה, חשוב לדעת שילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, מבטאים יכולות יצירתיות גבוהות, מה שעשוי לפצות על התסמינים השליליים של ההפרעות.

מעבר לזה, בשל ההיפראקטיביות וההתנהגות האימפולסיבית שמאפיינות את ההפרעות, הם יכולים לפתח קשיים במערכות יחסים חברתיות. יתרה מזאת, כדאי לדעת שבדרך כלל, בנים מאובחנים בהפרעות קשב יותר מאשר בנות.

איך מטפלים?

טיפול בהפרעות קשב וריכוז בילדים יכול להועיל להם מאוד, כך שהילדים יוכלו לפתח קשרים חברתיים באופן טבעי ולמתן את האימפולסיביות וההיפראקטיביות. רצוי לטפל בהפרעות הללו בשלבים מוקדמים לא לדחות את הטיפול לבגרותם, זאת משום שהקניית הרגלים שונים תהיה יעילה יותר בגילאים צעירים. ישנם טיפולים מגוונים לבעיה, והם ניתנים למי שסובל מההפרעות על פי אלמנטים שונים, כך שלא בהכרח כל אחד שאובחן בהפרעות קשב וריכוז, חייב להיעזר בטיפול תרופתי. ישנם הורים שנוטים לטפל בבעיה באמצעות הדרכות אישיות לילד (בעזרתו של פסיכולוג או איש מקצוע רלוונטי), כמו ניהול זמן יעיל, וויסות עצמי, רכישת הרגלי למידה ייחודיים והדרכות בהתמודדות על סיטואציות שונות ולחצים. לעיתים אין מנוס מאשר להיעזר בטיפול תרופתי, ובמקרים כאלו, רצוי להיוועץ ברופא מומחה. דרך נהדרת לטפל בהפרעות הקשב באופן טבעי, הוא חיזוק תחומים בהם הילד חזק (למשל תחומי ספורט, עבודות יצירה או תחום המעניין אותו). כך למעשה, הילד יחווה הצלחות, מה שיעורר אותו ויסייע לו להתמודד עם הפרעות הקשב.

 

אם אתם חוששים שילדיכם סובל מהפרעות קשב וריכוז, כדאי להתייעץ בהקדם עם רופא בתחום, כך תוכלו להעניק לילד את הטיפול הראוי ביותר, בשלבים מוקדמים בחייו. תבררו, תקראו ותעמיקו את הידע בנושא, זאת בכדי שתוכלו לסייע לילדיכם להתמודד עם הפרעות הקשב והריכוז באופן המיטבי.

נגישות