חינוך לנהיגה בטוחה: הכל מתחיל מהבית

בשעה טובה הילד או הילדה עומדים להתחיל את שיעורי הנהיגה? אנחנו בטוחים שאתם מתרגשים מצד אחד לראות הופכים לעצמאיים ומתבגרים, אך מצד שני יש לכם לא מעט חששות, שכן נהיגה היא דבר עם אלמנט תמידי של סיכון וזה מלחיץ במיוחד כאשר מדובר על נהגים צעירים וחסרי ניסיון בנהיגה. נכון, יש הרבה דברים שלא תלויים בכם, אבל בכל זאת, לכם כהורים יש אחריות רבה על הילדים שלכם ועל הנהיגה שלהם, וזה מתחיל עוד הרבה לפני שהם מוציאים את הרישיון ומתחילים לנהוג הלכה למעשה. אם אתם אכן נמצאים בשלב הזה ורוצים למזער את הסיכונים בשלב הנהיגה, ואפילו אם הילדים שלכם עוד צעירים ונהיגה זה עניין שעדיין די רחוק מהם, אלו הדברים שחשוב שתשימו עליהם דגש.

היכרות מוקדמת עם השלכות לעבירות תנועה

עוד לפני שהילד מגיע לשלב של לימודי הנהיגה, ורגע לפני שאנחנו מדברים על החשיבות של השמירה החיים, חשוב לשקף לילדים את המציאות המשפטית של נהגים ושל עברייני תנועה. ניתן למצוא הרבה מידע באתר LAWTIP ולהסביר לילדים בדיוק מה ההשלכה המשפטית של על עבירת תנועה פוטנציאלית. מה קורה אם שוטר יתפוס אותם מדברים בטלפון תוך כדי נהיגה, מה הדין על נהיגה במהירות מופרזת ומה אומר החוק על אי ציות לתמרורים שונים. חשוב מאד שתדגישו בפניהם שהחוק מחמיר במיוחד עם נהגים צעירים ושהם אפילו יכולים לעמוד לדין. נהיגה סבלנית ובטוחה זה דבר שחשוב לסגל בגלל הרבה דברים, אבל קודם כל חשוב להבין מה בדיוק אומר החוק.

דוגמא אישית

אתם כבר בטח יודעים שהילדים שלכם מחקים אתכם סיטואציה ובמידה מסוימת הם אפילו שואפים להיות כמוכם. אם תראו להם שאתם לא מכבדים את חוקי התנועה ותבצעו עבירות כמו נסיעה במהירות מופרזת, חציה של קו הפרדה, אי מתן זכות קדימה לרכבים, דיבור בטלפון הנייד במהלך הנסיעה וכן הלאה, איך אתם מצפים שהם ישמרו על החוק וינהגו בצורה בטוחה? זה שאתם עושים את העבירות הללו זה דבר אחד (שצריך לשנות בהקדם), אבל אם הילדים שלכם, נהגים צעירים וחסרי ניסיון יחשבו שזה בסדר לעשות את הדברים הללו, הסיכויים שכל עבירה כזו תגרום לאסון אמיתי עולים בצורה משמעותית.

הכינו אותם לגרוע מכל

גם אם חינכתם את הילדים שלכם "לפי הספר", נתתם להם דוגמא אישית ווידאתם במהלך תקופת הליווי שהם נהגים למופת, אתם צריכים להזכיר ולחדד להם כל הזמן שתאונות ותקלות במהלך הדרך עלולות לקרות בכל שלב בגלל גורמים חיצוניים שכלל לא תלויים בהם. על כן, עליכם להזכיר להם שבכל סיטואציה עליהם לנהוג במשנה זהירות. נוסעים במקום שמאפשר נהיגה ב-90 קמ"ש על פי החוק? לא יקרה כלום אם ינהגו 10 קמ"ש פחות. על פי התאריך אין צורך להדליק אורות? אין שום פסול בלהדליק אורות בכל מקרה. מבלים שעות ארוכות על ההגה? חשוב לעצור להתרעננות ארוכה. כך למעשה אפשר למזער נזקים פוטנציאליים של תאונות דרכים, ועדיין חשוב להסביר להם בדיוק מה עושים במצב הזה.

למדו אותם שראשית כל יש לוודא שהם בריאים וכך גם שאר המעורבים בתאונה, הסבירו להם שחשוב להזמין סיוע רפואי ומשטרתי במידה ויש נפגעים והכירו להם את הצעדים הטכניים של החלפת פרטים עם נהג אחר איתו היינו מעורבים בתאונה.

זכרו – הבטיחות של הילדים שלכם היא במידה רבה בידיים שלכם. אם תקפידו על חינוך נכון לנהיגה בטוחה כבר מהשלב הראשון תוכלו בהחלט למזער את הנזקים הפוטנציאליים ולשמור על הבריאות של הילדים. שתהיה נסיעה טובה ובטוחה!

נגישות